Friday, August 5, 2011

hei ramadhan .


hello daling and sayang sekalian .

puasa ka nda kamu hari ni ? honest laaa . haha , puasa ba kann ? good . bytheway , bersyukur betul aku tau . sempat juga aku berpuasa tahun ni , merasa lagi macam mana keindahan Ramadhan ni . well , mungkin kamu cap "ehh , tripnya taip begitu" bukann apa laa , nda kau bersyukur kalau umur kau masi panjang ? masi sempat berpuasa ? syukur la nakkk . masi sihat walafiat then masi mampu berpuasa . nda begituu ? syukur alhamdulillah la kann .

Ramadhan laa bulan paling best buat aku . cuz disini laa semua orang berkumpul , terawih sesama , kadang sungkai pun sesama , chill sesama and etc . seronok sehhh , nda macam hari biasa , kalau hari biasa sumpah . jarang betul mau berkumpul . haha , biasalaaa . sibuk ba semua kann ? bukan lagi under 18 . ndada masa suda mau buat activity time kecik kecik .

kalau dulu time kecik . jam 4.30 pm suda standby di padang , bekumpul . then ada jak game di main. sampai la magrib . imagine ba magrib suda sungkai baru sibuk mau mandi then p solat lepas tuu tgok tv then pegi masjid teraweh . hahah . matang suda ba kann kiranya ? sehhh .


paling lucu lagi . kalau lepas solat isyak baa . ada khutbah sikit ba kann ? khutbah kaa tuu dipanggil ? ndatau laa . then sambil tuu . mesti kena bagi bakul kecil kan tempat letak duit , i mean kasi masuk duit . then c tukang tawaf la yang bawa bakul tuu round tempat para jemaah . sana laa . berebut baa mau jadi tukang tawaf . laugh
kalau sekarang , kalau di suruh pun aku malu tau , bukan apa . segan la ai . shame
kalau aku tengok budak budak berebut , senyum lebar aku . ingat time aku kecik dulu . excited baa nhe jadi tukang tawaf , buahahha . siok what ? kau pernah ? nehh . hihi .

itu time kanak kanak . sekarang suda jadi teenage . whoaa , dugaan puasa banyak sehh . tabah jak laa . paling nda best kalau skip puasa well . kalau cewek . "time of the month" paham laa kann ? nda ku suka kalau skip . malas aku mau ganti , haha . nda best kan puasa sendiri sendiri ? nahh tu la pasal . tapi ganti juga la baa . okay, start 2 tahun lalu laa pok pok bulan puasa laa aku diet . haha , punyalaa di control tu makan . kadang period pun macam puasa jua . hhaa . tapuji an ? besa lerr tuuu . macam kau ndaa ? lepas raya naik balik . rakus kann . haha , insya-allah nanti nda . well , belajar control nafsu la dude * kononlahh .


tapi kann . ada sesetengah umat . diorang nda suka puasa . tapi raya sakan pula . bagi aku .

"siapa nda berpuasa , nda boleh beraya .kalau nenek ku mampu berpuasa . kenapa golongan
belia masi ada yang skip puasa ?sedangkan budak pun boleh , even diorang di upah 'wang' kalau full puasa diorang . yg penting diorang ada tekad juga mau puasa . KAN ?"


adik cantik , kakak lawa dan abang manis . stakat nhe belum ada lagi orang mati sebab berpuasa. ada kaa ? stakat nhe belum pernah pula ku dengar .


saya ndada niat mau menyindir . sekadar untuk menyedarkan . di bulan nhe kita perbetulkan lah kann apa yang patut . majukan diri . aku ndaa mau banyak taip lagi . semua pun cukup mature juga , ada akal fikiran juga . fikirlahh .

p/s : walawek , saya selitkan sedikit tazkirah . serrr . btw bahasa sering berubah kejap 'aku' kejap 'saya' hahha , harap di maafkan . suda kebiasaan ba .

No comments: